اکبرجوجه را می‌توان در دسته‌ی غذا‌های بسیار خوشمزه و لذیذ ایرانی به‌حساب آورد. این غذای خوش‌عطر و طعم در اصل متعلق به شهرستان گلوگاه است که توسط یکی از افراد این شهر برای اولین‌بار پخته شده و حالا در کل ایران محبوبیت پیدا کرده است.

معمولا برای درست‌کردن اکبرجوجه باید از مرغ‌هایی استفاده کرد که به نسبت کوچک‌تر هستند. معمولا گوشت این غذا بافت نرم و لطیفی دارد.
در این مقاله قرار است به طرز تهیه اکبرجوجه به شکل رستورانی اما به‌سادگی در خانه بپردازیم؛ بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا این غذا را به ساده‌ترین شکل یاد بگیرید و بتوانید خودتان درست کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
مواد لازم برای درست‌کردن اکبرجوجه
ظرف اکبر جوجه و برنج
حالا که آماده‌ی درست‌کردن این غذای خوشمزه هستید، به سراغ مواد اولیه و لازم برای درست‌کردن آن می‌رویم. در جدول زیر مواد لازم برای تهیه اکبرجوجه برای ۲ نفر قید شده است. البته بر حسب نفرات شما می‌توانید خودتان اندازه‌ها و مقادیر را تغییر دهید و کم یا زیاد کنید.

مواد اولیه

مقدار مورد نیاز
مرغ کوچک

یک عدد

زعفران دم‌کرده

۴/۱ پیمانه
کره

۱۰۰ گرم

پیاز

یک عدد متوسط
سیر

۳ حبه

آبلیمو

۲/۱ پیمانه
رب انار

۲/۱ پیمانه

ادویه (نمک، فلفل)

به میزان لازم
روغن

به میزان لازم

طرز تهیه اکبرجوجه به‌صورت مرحله‌به‌مرحله
اکبر جوجه و کته
قبل از این که به سراغ آموزش مرحله به مرحله‌ی تهیه این غذا برویم، باید گفت که روش پخت اکبرجوجه به این شکل است که در ابتدا گوشت مرغ را با استفاده از مواد طعم‌دهنده به‌خوبی طعم‌دار می‌کنند و سپس برای این که به طور کامل پخته شود در مخلوطی از کره و روغن شناور می‌کنند.
از همین رو این غذا کالری بالایی دارد و می‌توانید به‌جای استفاده از کره حیوانی از کره یا روغن گیاهی استفاده کنید.
  • مرحله‌ی اول: اولین قدم برای درست‌کردن اکبرجوجه، این است که مرغ را به‌خوبی بشویید و سپس آن را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. دقت داشته باشید که در مراحل شستشو و تمیز کردن مرغ، نباید پوست مرغ را جدا کنید و دور بریزید.
البته بهتر است که این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید اکبرجوجه‌ی شما بسیار خوشمزه و لذیذ شود و به سبک رستورانی آن را درست کنید باید از جوجه مرغ یا مرغ‌های خیلی کوچک استفاده کنید!
 
  • مرحله‌ی دوم: سپس باید مرغی که نصف شده را در یک کاسه بزرگ و جادار قرار دهید و آن را طعم‌دار کنید. اولین قدم برای طعم‌دار کردن مرغ این است که یک پیاز را شسته و پوست بگیرید. سپس آن را به‌صورت حلقه‌ای برش زده و به مرغ اضافه کنید.
  • مرحله‌ی سوم: سیر‌های شسته شده را نیز پوست بگیرید و به‌صورت ریز خرد کنید و به کاسه اضافه کنید. حالا باید آبلیمو، زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل را نیز به مرغ اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید تا مواد با یکدیگر مخلوط شوند.
  • مرحله‌ی چهارم: برای این که مواد بهتر به خورد گوشت برود، می‌توانید با دست اندکی آن‌ها را روی مرغ ماساژ دهید. بعدازاین که در حدود ۳ تا ۵ دقیقه این کار را انجام دادید، روی کاسه را با استفاده از یک سلفون بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۱۲ ساعت درون یخچال بماند تا به‌خوبی طعم‌دار شود.
اکبر جوجه در ظرف
  • مرحله‌ی پنجم: بعد از گذشت مدت‌زمان لازم و طعم‌دار شدن مرغ، آن را از یخچال خارج کنید و به سراغ مراحل پخت آن بروید.
  • مرحله‌ی ششم: در ابتدا یک قابلمه‌ی مناسب را انتخاب کنید و به میزان کافی روغن درون آن بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید. دقت داشته باشید که شعله‌ی اجاق‌گاز در حدی باشد که روغن نسوزد و به‌علاوه مرغ بتواند به‌خوبی بپزد و مغز پخت شود.
  • مرحله‌ی هفتم: بعدازاین که روغن کمی داغ شد، باید قطعات مرغ را درون آن قرار داده و اجازه دهید تا به‌خوبی سرخ شود و بپزد.
  • مرحله‌ی هشتم: بعدازاین که مرغ به‌خوبی طلایی و سرخ شد و مطمئن شدید که کاملا مغز پخت شده است، آن را از قابلمه خارج کنید. البته برای این که مرغ لذیذتر و طعم بهتری در آن ایجاد شود، بهتر است که در حدود ۳ تا ۵ دقیقه آن را در کره تفت دهید.
  • مرحله‌ی نهم: البته اگر دوست دارید تا غذای شما سریع‌تر آماده شود و بخواهید زمان کمتری را صرف درست‌کردن آن بکنید، می‌توانید کره را به قابلمه حاوی روغن اضافه کرده و جوجه را در مخلوط کره و روغن سرخ کنید. در نهایت مقداری نمک و فلفل نیز به آن اضافه کنید.
  • مرحله‌ی دهم: بعد از اینکه جوجه‌ها را کاملا تفت دادید، آن‌ها را در یک توری فلزی قرار داده و از روغن خارج کنید و اجازه دهید تا جای ممکن روغن اضافه‌ی آن گرفته شود. اکبرجوجه‌ی شما آماده است و می‌توانید آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کرده و به همراه کته نوش جان کنید. همچنین می‌توانید در کنار این غذا و برای سرو کردن آن از رب انار نیز استفاده کنید که طعم خیلی خوبی به غذا می‌دهد.
درست‌کردن سس مخصوص برای اکبرجوجه
معمولا اکبرجوجه را با سس انار سرو می‌کنند. اما شما می‌توانید با استفاده از دستور زیر یک سس خوشمزه و مخصوص برای این غذا درست کنید و لذت ببرید.
برای درست‌کردن این سس نیاز است تا مقداری آلو بخارا را از قبل خیس کنید. همچنین باید، مقدار زیادی پیازداغ درست کنید و در یک تابه پیازداغ، رب انار، آب انار و آلو بخارای خیس‌خورده را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود و در نهایت سس مخصوص شما آماده است.
نکات پخت اکبرجوجه

برای اینکه اکبرجوجه‌ی شما طعم خوبی داشته باشد و بتوانید دقیقا آن را شبیه به رستوران‌ها درست کنید، نکاتی وجود دارد که باید بدانید و در زمان پخت رعایت کنید.
  • ازآنجایی‌که در طرز تهیه‌ی اکبرجوجه از روغن زیادی استفاده می‌شود بهتر است تا از روغن مناسب استفاده کنید. بهترین روغن برای پخت این غذا، روغن سرخ‌کردنی است. ازآنجایی‌که اکبرجوجه برای درست شدن باید در روغن شناور سرخ شود، اگر از روغنی به جز روغن خوراکی استفاده کنید، مقدار زیادی از آن جذب مرغ خواهد شد و برای بدن مفید نیست اما در روغن‌های سرخ‌کردنی بروز این اتفاق کمتر است.
  • برای این که اکبرجوجه‌ی شما به‌خوبی طعم‌دار شود، توصیه ما این است که هر زمان قصد داشتید که این غذا را درست کنید از شب قبل نسبت به طعم‌دار کردن گوشت مرغ اقدام کنید. چرا که این مرحله‌ی طعم‌دار شدن است که سبب ایجاد طعم خوبی در غذا می‌شود.
  • در نظر داشته باشید که زمانی که می‌خواهید غذا را سرخ کنید، حتما قطعات مرغ را به‌دقت نگاه کنید که خرده‌های پیاز به آن‌ها نچسبیده باشد. چرا که پیاز علاوه بر این که سریع درون روغن می‌سوزد و سبب ایجاد طعم تلخی در غذا می‌شود. در ظاهر غذا نیز اثر‌گذار است و آن را بد جلوه می‌دهد.
  • اکبرجوجه را می‌توانید در کنار برنج یا بدون استفاده از آن میل کنید. استفاده کردن و تهیه برنج زعفرانی در کنار این غذا نیز می‌تواند طعم خوبی ایجاد کند.